Van Quickenborne: “Exit-strategie moet focussen op gezondheid en economie”

Een expertengroep buigt zich over de exit-strategie om gradueel terug te keren naar het normale leven na de coronacrisis. Open Vld Kamerlid Vincent Van Quickenborne: “Veiligheid en gezondheid staan voorop. Maar eens het kan, moeten we prioriteit geven aan de heropstart van belangrijkste economische sectoren. Onze economie moet zo snel mogelijk weer beginnen draaien. Alleen zo kunnen we onze goede gezondheidszorgen en welvaartsstaat betalen.”

Het corona-virus houdt ons land, Europa en de wereld nog altijd in de ban. “Elke dag volgen we de persconferentie van het crisiscentrum met argusogen. De dodentol blijft oplopen, zeker in de woonzorgcentra is de situatie moeilijk. Maar we zien ook dat de strenge maatregelen effect hebben. Het aantal mensen opgenomen in de ziekenhuizen daalt licht en dat geeft hoop. Honderden verplegers en dokters plooien zich dubbel om levens te redden. Daar moeten we het grootste respect voor opbrengen en dankbaarheid voor tonen”, aldus Van Quickenborne.

Het zou volgens het Kamerlid dus totaal onverantwoord zijn om nu de lockdown-teugels plots te laten vieren en het virus weer de vrije loop te laten. “Dan spelen we met de voeten van onze zorgverstrekkers. Dan spelen we met onze gezondheid. Voor zo’n scenario waarschuwen alle virologen en ook de Wereldgezondheidsorganisatie.”

Maar Van Quickenborne wil wel al intensief bezig zijn met de voorbereiding van de exit uit de lockdown. “Er is perspectief nodig. Voor de Belgen, die af en toe wel eens zot worden in hun kot. Voor onze economie, onze bedrijven, onze zelfstandigen, alle mensen die tijdelijk werkloos zijn. De cijfers van de Nationale Bank en het Planbureau spreken voor zich: een economische krimp van 8%, die ons zeker 45 miljard euro zal kosten. Dat is niet min.”

Die exit zal geleidelijk zijn en heel doordacht moeten gebeuren. “Stap voor stap. Maar met de belangrijkste zaken eerst en dat zal dus onze economie moeten zijn. Onze bedrijven en ondernemingen moeten geleidelijk weer kunnen opstarten wanneer dat op een veilige manier kan. Onze economie kan tegen een stootje, maar zal wel snel weer moeten beginnen draaien om onze maatschappij draaiende te houden, om onze welvaartsstaat en gezondheidszorg te financieren”, aldus Van Quickenborne.

Het Kamerlid heeft vertrouwen in de expertengroep die de federale regering heeft aangesteld om die exit voor te bereiden. Daarin zetelen onder meer het kruim van de virologen maar ook de gouverneur van de Nationale Bank en gewezen captain of industry Johnny Thijs.

Premier Wilmes liet in de Kamer aan Van Quickenborne weten dat de expertengroep volgende week een eerste verslag presenteert aan de Nationale Veiligheidsraad, vooraleer die laatste zich over de corona-maatregelen zal buigen.