Van Quickenborne: “Kortingen en acties terug toegelaten in supermarkten”

Nu de hamsterwoede gaan liggen is, vraagt Open Vld-Kamerlid Vincent Van Quickenborne om opnieuw kortingen toe te laten in de supermarkten. “Het coronavirus heeft onze winkelkar duurder gemaakt. Nu de situatie in de supermarkten ietwat genormaliseerd is, kunnen kortingen en promoties terug toegelaten worden”, aldus Van Quickenborne.

Om de hamsterwoede in bedwang te houden vaardigde De Nationale Veiligheidsraad een verbod uit op promoties en kortingen. Gedaan met 2+1 of 1+1-gratis acties in de Belgische supermarkten.

Van Quickenborne: “Ik begrijp dat deze drastische maatregel nodig was toen iedereen massaal begon te hamsteren en de supermarkten overspoeld werden. Maar nu de hamsterwoede achter de rug is en supermarkten zelf maatregelen genomen hebben om niet te veel mensen ineens in de winkel te hebben, worden kortingen, solden en acties terug toegelaten. Uit meldingen op sociale media blijkt dat het coronavirus onze winkelkar duurder heeft gemaakt. Bijvoorbeeld chips zijn nu zelfs een kwart duurder. Dat is moeilijk voor veel mensen die nu technisch werkloos zijn en een pak minder verdienen dan vroeger. Promoties zijn dan vaak de enige manier om het einde van de maand te halen. Ik ben tevreden dat het Ministerieel Besluit snel werd aangepast en kortingen en acties nu terug mogelijk zijn in onze supermarkten. Goed voor onze portemonnee.”