Van Quickenborne roept regio’s op om budgettaire verantwoordelijkheid te nemen

Open Vld-Kamerlid Vincent Van Quickenborne roept de deelstaten op om hun budgettaire verantwoordelijkheid te nemen. “Ons land staat voor budgettair zwaar weer. Ook de regio’s moeten hun verantwoordelijkheid nemen, maar lijken het belang niet te beseffen.  Het is schrijnend dat hier amper aandacht voor is”, aldus Van Quickenborne.

Van Quickenborne riep in de plenaire vergadering van De Kamer de deelstaten op om hun budget onder controle te houden.

Van Quickenborne: “De tekorten stapelen zich op. In Brussel gaat het om een half miljard op een begroting van 6 miljard. In Wallonië om een half miljard op een begroting van 15 miljard. En de Franse Gemeenschap doet daar nog 700 miljoen bovenop op een begroting van 11 miljard. Minister van Begroting Daerden (PS) noemt dat een ‘marginaal beheersbaar bedrag’. Ook het immer spaarzame Vlaanderen slaagt er niet in om de begroting volgend jaar op orde te zetten, onder andere door de afschaffing van de woonbonus. Ik vind het bijzonder verontrustend dat regeringen die in volheid van bevoegdheid zijn er niet in slagen om hun budget op orde te stellen.”

Van Quickenborne riep op om zo snel mogelijk een federale regering te vormen.

Van Quickenborne: “De economische parameters zijn niet denderend. Er is onzekerheid. Iedere dag dat ons land geen regering heeft, loopt het tekort op. Het uur van de verantwoordelijkheid is aangebroken. Op federaal niveau moet er zo snel mogelijk een regering komen die aan de slag gaat om met structurele hervormingen de begroting gezond te maken, om met de deelstaten rond de tafel te zitten om een gemeenschappelijk traject te bepalen om het budget onder controle te brengen. Het huishouden van ons land moet op orde.”