Vandenput: “Dringend meer slimme investeringen in onze basisveiligheid”

Open Vld-Kamerlid Tim Vandenput wil dat er in het kader van het volgend regeerakkoord meer geld wordt vrijgemaakt voor slimme investeringen in onze veiligheidsdiensten. Dat heeft hij gezegd in De Kamer vandaag. Hij reageert daarmee op een nieuw rapport over de werking van de federale politie, waaruit blijkt dat de veiligheidsdiensten geen reserves hebben om een nieuwe terreurdreiging of nieuwe fenomenen op te vangen.

De situatie van de veiligheidsdiensten in ons land is problematisch. Dat zegt alvast een nieuw rapport van de federale politieraad. Niet alleen is het budget van de federale politie op een kleine tien jaar tijd met 15 procent gedaald, ook is er vandaag al een reëel personeelstekort dat nog groter zal worden door de komende pensioneringsgolf. Vandenput vraagt dat er in een nieuw federaal regeerakkoord meer geïnvesteerd wordt in onze basisveiligheid en er sneller werk wordt gemaakt van het aanwerven van nieuwe mensen.

Vandenput: “De veiligheid organiseren is een kerntaak van de federale overheid. Militairen, brandweer en politie zorgen dagelijks voor onze veiligheid. Veel van hen gaan de volgende jaren met pensioen en moeten vervangen worden  door nieuwe jonge, getalenteerde mensen. De instroom van deze nieuwe mensen gaat niet snel genoeg. Daardoor zullen er de volgende jaren minder mensen voor onze veiligheid zorgen.
Dat is een probleem. Het aantrekken van nieuwe mensen moet een topprioriteit worden voor de volgende federale regering.”

Maar er moeten niet enkel investeringen volgen, Vandenput is ook voorstander van een nieuw actieplan tegen de zogenaamde ‘maatschappij ontwrichtende criminaliteit.’

Vandenput: “Er moet meer aandacht gaan naar de maatschappij ontwrichtende criminaliteit. Dat moet worden opgenomen in de prioriteiten voor de volgende federale regering. Daarom hebben we een nieuw actieplan georganiseerde misdaad nodig. De politie moet ook focussen op haar kerntaken en die efficiënter uitvoeren. Er moet meer worden samengewerkt met de private bewaking. En er moet extra aandacht gaan naar wijkwerking. Kortom, een integrale en geïntegreerde aanpak om onze veiligheid te garanderen, lokaal en nationaal.”