Vandenput : “Duidelijke en logische regels voor reizigers én reissector”

De luchtvaart- en reissector is een van de zwaarst getroffen sectoren door de COVID-19 pandemie. “Het opheffen van het verbod op niet-essentiële reizen binnen de Europese Unie is een eerste positieve maatregel maar men moet vooruitkijken”, stelt Kamerlid Tim Vandenput (Open Vld). “De zomer wordt cruciaal voor de reissector. Er moet binnen de EU een gelijk speelveld gecreëerd worden voor alle bedrijven in de reissector”, zegt Vandenput.

In de plenaire zitting van de Kamer dringt federaal parlementslid Tim Vandenput er bij minister van Buitenlandse Zaken Wilmes (MR) op aan een duidelijk kader voor reizen te voorzien. “We zien dat de bevolking snakt naar ‘reisvrijheid’. Mensen hebben daar ook nood aan. Daarnaast is het essentieel voor de reissector: zij moeten zich kunnen organiseren wanneer dit opnieuw kan. Een duidelijk EU-kader is nodig”, stelt Vandenput.

2020 was voor de luchthaven van Zaventem een horrorjaar met maar liefst 60% minder vluchten ten opzichte van 2019. Brussels Airport Company draait momenteel op 10% van haar totale capaciteit. “Ook touroperators en reisbureaus in de Dorpstraat en de Kerkstraat hebben het moeilijk om te overleven. Een gezonde situatie kan je dit niet noemen”, aldus Vandenput. Hij benadrukt dat een duidelijk kader binnen de EU nodig is om een gelijk speelveld te creëren voor de volledige sector in ons land en in Europa. Minister Wilmes stelt dat heel veel afhankelijk is en blijft van de epidemiologische situatie in ons land en in de wereld. “Daarnaast is het ook belangrijk om werk te maken van het ‘Green Digital Certificate’ en dat liefst zo snel mogelijk”, stelt Vandenput. De minister van Buitenlandse Zaken bevestigt het belang van dit certificaat, en stelt dat het Europees parlement hier met een spoedprocedure werk van maakt.