Chat with us, powered by LiveChat

Vandenput: “‘Mijn Dossier’: steeds populairder, maar nog steeds niet gebruiksvriendelijk”

Vandenput: “‘Mijn Dossier’: steeds populairder, maar nog steeds niet gebruiksvriendelijk”

De vernieuwde digitale versie van ‘Mijn Dossier’ heeft zijn effect niet gemist. Mijn Dossier is de toepassing waarmee burgers hun persoonlijk dossier in het Rijksregister kan raadplegen. Sinds de vernieuwing in 2017 verdubbelde het aantal bezoekers. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Tim Vandenput (Open Vld) opvroeg bij de Minister van Binnenlandse Zaken Verlinden. “De vernieuwing was duidelijk een goede zaak, maar moet verder gaan. Het systeem kent gebreken en er is nog veel ruimte voor verbetering. Onze overheden moeten de digitale weg inslaan, daar moet deze regering dringend werk van maken”, stelt Vandenput. Hij stelt bijvoorbeeld voor om de inlogprocedure te vergemakkelijken.  

In september 2017 werd de vernieuwde versie ‘Mijn Dossier’ gelanceerd. Deze online-toepassing van de FOD Binnenlandse Zaken maakt het de burger mogelijk om zijn of haar persoonlijke dossier in het rijksregister digitaal te raadplegen of documenten te downloaden en af te drukken. “In 2017 werd ‘Mijn Dossier’ 221.693 keer geraadpleegd. Dit aantal werd meer dan verdubbeld in 2020, waar er sprake is van 447.239 raadplegingen van de online-tool. Daarenboven vinden steeds meer mensen de digitale weg naar de overheid. In 2016 consulteerden 81.394 verschillende burgers hun online rijksregister terwijl dit in 2020 verdriedubbeld is, tot 244.868 burgers” blijkt uit cijfers die kamerlid Tim Vandenput opvroeg bij de Minister van Binnenlandse Zaken.

Verouderd systeem

Ondanks de vernieuwing van 2017 moet de overheid meer stappen zetten om het systeem gebruiksvriendelijker te maken, vindt Tim Vandenput. “De vernieuwing in 2017 was duidelijk een goede zaak. Steeds meer burgers vinden digitaal de weg naar de overheidsdiensten maar de lat moet hoger. Dat 244.868 burgers hun online dossier raadpleegden in 2020 is een duidelijke verbetering maar is slechts een heel klein deel van alle Belgen. Dit komt onder meer omdat het systeem sterk verouderd is. Er kan bijvoorbeeld enkel ingelogd worden met een kaartlezer. Vandaag zijn er talloze online alternatieven, zoals de It’s me-app, die zeer gebruiksvriendelijk zijn. De Minister antwoordde dat een gelijkaardig initiatief onderzocht wordt, maar ik stel toch voor om meteen gebruik te maken van beschikbare en goed functionerende systemen. Waarom iets anders gaan ontwikkelen als er succesvolle alternatieven voorhanden zijn?”, vraagt Vandenput zich af.

Hij wijst ook naar het feit dat de It’s me-applicatie zeer vaak wordt gebruikt tijdens de coronacrisis (voor de tests, de afspraken, het Greencard…). “Heel wat burgers kennen de applicatie ondertussen goed. Specifiek iets nieuws ontwikkelen voor mijn Dossier zou een vreemde en vermoedelijk dure keuze zijn”, stelt Vandenput.

Het digitaal raadplegen van ‘Mijn Dossier’ is niet het enige voorbeeld waar het beter kan, volgens Vandenput. Elke overheidsdienst zichzelf in vraag stellen en daar waar nodig digitaliseren: “We moeten ons land en onze overheden meer gaan organiseren als een bedrijf waarbij we de klant, de burger, centraal stellen. Digitalisering kan ons daarbij helpen. De burger moet snel en efficiënt geholpen worden en het optimaliseren van digitale tools is daarvoor essentieel”, besluit hij. Het liberale Kamerlid zal deze kwestie verder opvolgen in de commissie Binnenlandse Zaken in de Kamer.



Schrijf je in op onze nieuwsbrief InschrijvenSchrijf je in op onze nieuwsbrief