Vandenput: “Vervanging F-16 is belangrijke beslissing en investering in veiligheid”

De federale regering besluit om de F-16 gevechtsvliegtuigen te vervangen door F-35A straaljagers. Open Vld Kamerlid Tim Vandenput vindt dit een belangrijke investering in onze veiligheid. “We beveiligen ons als klein land tegen dreigingen door middel van bondgenootschappen. Wij moeten onze bijdrage daaraan leveren. Na een objectieve procedure kwam de F-35 uit de bus als het beste materiaal voor de beste prijs. Wij zullen dit als parlement controleren.”

Volgens Tim Vandenput is het broodnodig dat België investeert in een vervanger van het F-16 gevechtsvliegtuig. “Niet alleen om de eigen burgers, het luchtruim en de belangrijke instellingen hier in België te beschermen, maar ook om ver van huis te kunnen deelnemen aan operaties, bijvoorbeeld tegen IS.”

Open Vld staat dus 100% achter de keuze om te investeren in een slagkrachtige luchtmacht. “We leven in een turbulente wereld. Het Midden-Oosten is een kruidvat dat nog altijd op ontploffen staat. Grootmachten zoals Rusland en China zijn bijzonder assertief. Amper twee jaar geleden sloeg IS toe hier bij ons. Tegen al die dreigingen hebben wij ons als klein land verzekerd via bondgenootschappen zoals de NAVO maar ook de EU. Door samenwerking, door wederzijdse bijstand, kunnen we onze veiligheid beter garanderen. Maar there’s no such thing as a free lunch: zo’n verzekering kost geld. Ons land moet haar deel dus bijdragen en we doen dat voortreffelijk met onze luchtmacht. Wij zijn geen profiteurs.”

De regering besloot enkele jaren geleden een uitgebreide en transparante procedure op te starten, waarbij een aantal voorwaarden werden gesteld en waarop verschillende vliegtuigproducenten op konden intekenen. “Die procedure is nu afgerond. Uiteindelijk bleven er twee kandidaten over en de regering kiest nu voor het beste materiaal tegen de beste prijs, waar bovendien ook nog de grootste return voor onze economie tegenover stond”, aldus Vandenput. De keuze voor de Amerikaanse F-35 sluit meer Europese defensiesamenwerking niet uit. “Integendeel, vele Europese NAVO-partners vliegen ook met dit toestel, en vele componenten worden hier ontwikkeld. Bovendien kiezen we in andere investeringsdossiers wel voor Europees materieel.”

De aankoop van 34 F-35 toestellen bedraagt 4 miljard euro, dat is 600 miljoen minder dan geraamd. Bovendien zou er een economische return van 3,7 miljard euro zijn gedurende de hele levensduur. Het liberale Kamerlid wil nu zo snel mogelijk volledige inzage krijgen in het hele dossier om de nodige controle te kunnen uitoefenen.