Vanhengel boost Nederlandstalig onderwijs in Brussel

Op 9 januari knipte Guy Vanhengel het lint door voor de opening van tien nieuwe klasjes in de basisschool Heilig Hart in Jette. Amper zes maanden duurde het om dit project te realiseren, echt wel een recordtempo.

Het Nederlandstalig onderwijs in Brussel kent enorm veel succes. De Brusselse ouders sturen hun kinderen naar de Nederlandstalige scholen in Brussel omdat ze weten dat er kwaliteit geboden wordt, en omdat ze de garantie krijgen dat hun kinderen na afloop tweetalig of zelfs meertalig zijn. “Het zou mij niet verbazen dat de meerderheid van de Brusselse parlementsleden hun schoolgaande kinderen naar onze scholen stuurt”, merkt minister Vanhengel op.

Wat een verschil met vroeger. Iets meer dan tien jaar geleden nog sloot immers de ene Nederlandstalige school na de andere. Sinds minister Vanhengel bevoegd werd voor het Nederlandstalig onderwijs in Brussel, kon hij die trend ombuigen. “Tien jaar geleden telden wij 30.000 leerlingen. Nu zijn er dat 42.000. Dat is een stijging met 30 procent”, rekent de minister uit.

Nieuw is dat Guy Vanhengel bij de zoektocht naar nieuwe locaties nu hulp krijgt van de “schoolfacilitator” die het Brussels Gewest heeft aangesteld. Die zoekt naar braakliggende terreinen of naar leegstaande kantoorgebouwen die mits aanpassingen kunnen worden omgevormd tot klaslokalen. De komst van de schoolfacilitator is een grote aanwinst, zowel voor het Nederlandstalig als voor het Franstalig onderwijs. Zij heeft al 65 extra plaatsen in het vizier.