Veelgestelde vragen

Waar staat Open Vld voor?
  1. Vrijheid is onze basiswaarde
    Het is een recht en een opdracht voor elk individu die iets van het leven wil maken. Vrije mensen bouwen samen aan een betere toekomst. In deze nieuwe tijd gaan wij op zoek naar nieuwe vrijheid.
  2. Vooruitgang is ons doel
    Wij leggen ons niet neer bij het status-quo. Wij denken na over wat kan zijn. Over kansen en mogelijkheden. Over welke samenleving we willen. Over hoe we van verandering verbetering kunnen maken en wat we kunnen doen om dat voor iederéén mogelijk te maken.
  3. Verantwoordelijkheid is onze opdracht
    Wij willen vrij zijn en vooruitgaan, zonder een ander te schaden. Dat is de basis van onze verantwoordelijkheid tegenover elkaar, tegenover mensen elders ter wereld en tegenover de planeet, vandaag en in de toekomst. Wij kiezen voor verantwoordelijkheid in plaats van betutteling. Voor principes in plaats van regeldrift. Voor geëngageerde burgers. We laten niemand achter.
  4. Optimisme is onze ingesteldheid
    Precies omdat we vertrouwen in vrije mensen, zijn we vooruitgangsoptimisten. Vrije burgers kunnen de grootste uitdaging aan. Mensen wereldwijd willen doorgaans hetzelfde: hun eigen leven leiden en hun eigen bestaan en dat van hun geliefden zo goed mogelijk maken. Als je mensen ruimte geeft, zullen ze daar hard aan werken. Zo dragen ze stukje bij beetje ook bij aan de steeds grotere kennis en welstand die we als mensheid ter beschikking hebben. Het verhaal van de vrijheid is een optimistisch verhaal. Als mensen de vrijheid krijgen om hun eigen omstandigheden te verbeteren, helpen ze ook de wereld beter maken.
  5. Open is onze blik op onszelf en de wereld
    In onzekere tijden dreigt het gevaar van geslotenheid en protectionisme. Van uitsluiten en terugplooien op onszelf. Wij kiezen meer dan ooit voor de open samenleving, economisch en maatschappelijk. We koesteren onze buurt, onze stad of regio maar begrijpen dat we de problemen vandaag nooit alleen oplossen. Samenwerken is de opdracht. Met elkaar. In Europa. En zelfs wereldwijd.

Bekijk ons programma

Op wie moet ik stemmen?

Stemmen op één Open Vld-kandidaat is goed. Stemmen op meerdere Open Vld-kandidaten maakt de hele ploeg nog sterker!

Opgelet: Stem je voor meerdere partijen, of voor meerdere kandidaten over verschillende partijen heen, dan is je stem ongeldig. Stem dus enkel binnen één lijst, die van Open Vld. Ook tekenen, schrijven, je stemformulier beschadigen of er iets tussen steken is niet toegestaan.

Bekijk onze kandidaten>

Hoe moet ik stemmen?

Er zijn drie manieren om geldig te stemmen voor Open Vld:

1. Lijststem: Je kleurt het bolletje bovenaan de Open Vld-lijst rood. Hiermee laat je weten dat je het eens bent met de volgorde die de partij zelf gekozen heeft.
2. Naamstem: Je kleurt het bolletje naast één of meerdere namen op de Open Vld-lijst rood. Hiermee laat je weten dat je deze kandidaten graag in het parlement wil.
3. Lijststem en naamstem: Je combineert de twee hierboven en kleurt zowel het bolletje bovenaan de lijst als een of meerdere bolletjes naast een naam. Dit telt mee op dezelfde manier als een naamstem. Hiermee laat je weten dat je deze kandidaten graag in het parlement wil.

Weeral verkiezingen, hoe kan dat?

Op 26 mei vinden zowel Europese, Federale als regionale verkiezingen plaats. We kiezen die dag nieuwe volksvertegenwoordigers voor zowel het Europees, Federaal als Vlaams parlement. In Brussel verkiest men die dag ook het Brussels Parlement. Anders dan bij de lokale verkiezingen vorig jaar is er nu een lijst ‘effectieven’ en een lijst ‘opvolgers’. Maar wat is nu juist het verschil?
In principe zetelen enkel diegenen die verkozen zijn op de lijst van de effectieven. Wanneer zo’n verkozen parlementslid echter besluit om zijn mandaat niet op te nemen, minister wordt, stopt, sterft of naar een ander parlement verhuist… wordt die vervangen door iemand van de lijst van de opvolgers. Wie die opvolger is, wordt op dezelfde manier bepaald als voor de effectieven. Ook hier spelen zowel de voorkeursstemmen als de lijststemmen een rol. Diegene die eerst staat in de rangschikking bij de opvolgers, zal worden gevraagd om het effectieve lid op te volgen. Weigert die, dan gaat men naar de tweede, enz.

Hoe geef ik een volmacht?

Ben je in het buitenland, ziek of aan het werk… Laat iemand anders bij volmacht jouw stem uitbrengen. Hiervoor heb je drie zaken nodig:
1. Een volmachtformulier. Te vinden op www.verkiezingen.fgov.be of vraag het gratis aan bij je gemeentebestuur.
2. Een attest waarmee je bewijst dat je zelf onmogelijk naar het stemlokaal kan gaan.
3. Iemand die je vertrouwt en in jouw plaats op Open Vld stemt.

Ik heb een volmacht gekregen, wat doe ik nu juist?

Je gaat naar het stembureau waar diegenen van wie je een volmacht hebt ontvangen en geeft er het volgende af:
1. Het ingevuld volmachtformulier
2. Het attest dat bewijst dat de persoon niet tot aan het stemlokaal geraakt