Verhaert: “Extra pakjesheffing Bpost herinvesteren in lokale e-commerce”

Bpost kondigde vorige week aan dat klanten bepaalde postpakketjes zelf moeten ophalen in een ophaalpunt. Daarnaast kondigde het bedrijf ook een extra toeslag van 1 euro per pakje aan tijdens de eindejaarsperiode. “Het is spijtig dat voor ondernemers die nu een extra moeilijke periode hebben deze kost er nog eens bijkomt. En dat voor een verminderde dienstverlening. Soms vijf dagen wachten op een pakje, dat is verre van ideaal. Naast extra tijdelijke werkkrachten is het nodig dat Bpost de extra winst die ze nu maakt investeert in onze lokale e-commerce.”, stelt Kamerlid Marianne Verhaert (Open Vld), die lid is van de commissie Mobiliteit en Overheidsbedrijven.

Vandaag (23/11) kondigde Bpost aan dat pakje toch thuis zullen worden geleverd, mits een wachttijd van vijf wachtdagen. “Dat in tegenstelling tot hun communicatie van vorige week waaruit bleek dat mensen zelf hun pakje moesten ophalen. Het is goed dat minister van Post De Sutter hierop heeft aangedrongen”, zegt Verhaert. Bpost startte een samenwerking met Decathlon op om de pakjes te verdelen. De Decathlon-winkels zijn nu ook een tijdelijke ophaalpunt voor pakjes. “Vaak liggen deze winkels redelijk ver uit de stadskernen en zijn die niet goed te bereiken. Bijvoorbeeld voor oudere mensen of mensen zonder wagen is dat geen oplossing”, zegt Verhaert daarover. Het is dan ook goed dat de pakjes uiteindelijk toch thuis zullen geleverd worden, ook al is de wachttijd langer.

Extra toeslag

Daarnaast wijst het liberale Kamerlid op het belang van de lokale e-commerce in deze tijden waarin de niet-essentiële winkels verplicht gesloten zijn. “Het is voor onze lokale handelaars een zeer moeilijke periode. Een extra toeslag van 1 euro én oplopende wachttijden: erg bemoedigend is dat niet voor de ondernemers. Het staat ook in schril contrast met de beleidsnota die de minister vorige week nog presenteerde. Deze benadrukte de rol die Bpost had om het lokaal (e-)winkelen te stimuleren. Een week later worden onze lokale ondernemers geconfronteerd met opnieuw een extra coronaheffing”, hekelt Verhaert. Want zeker in deze bijzondere eindejaarsperiode is e-commerce voor vele handelaren een laatste redmiddel.

Verhaert benadrukt ook dat we respect moeten opbrengen voor het harde werk dat de mensen van Bpost al leverden in de afgelopen periode. “Al sinds de eerste lockdown zijn zij keihard aan het werk. We mogen dat niet onderschatten. Alle respect voor die niet-aflatende inzet. Het zou goed zijn als er tijdelijk wordt geïnvesteerd in extra mankracht om de drukke periode te overbruggen. Uiteindelijk worden er 600 000 pakjes per dag verstuurd. 1 euro per extra pakje is 600 000 euro budget extra. Ik mag hopen dat dit aangewend wordt om de dienstverlening te optimaliseren én dat Bpost hiermee het lokaal winkelen zal stimuleren”, besluit Verhaert.