Chat with us, powered by LiveChat

Verhaert hekelt wereldvreemde houding spoorbonden

Verhaert hekelt wereldvreemde houding spoorbonden

De spoorbonden van de NMBS staken vandaag tegen het ontwerp van een sociaal protocolakkoord. De bonden willen dezelfde loonsvoorwaarden voor contractuelen en statuairen en de 36-urige werkweek behouden. “Die wereldvreemde houding van de spoorbonden hypothekeert de toekomst van de NMBS. Het wordt tijd dat we de NMBS de 21ste eeuw binnenloodsen”, aldus Open Vld-Kamerlid Marianne Verhaert die vandaag Minister van Mobiliteit François Bellot ondervroeg in de kamer.

De vakbonden staken vandaag tegen een ontwerp van sociaal protocolakkoord en zijn dus tegen de voorstellen van de directie om het personeelsstatuut ietwat moderner te maken. Ze willen de wet van 1926 willen behouden. Dat wil zeggen: voor de bestaande 36 urenweek, de 60 dagen verlof per jaar, het rigide statuut of het amalgaan aan premies om gewoon hun job te doen.

Verhaert: “Hallucinant als je weet dat er dagelijks 50 mensen full time aan de slag zijn enkel en alleen om premies en het kluwen van andere toelagen in te boeken. Gelukkig is de impact op de pendelaar vandaag beperkt. Dankzij de gegarandeerde dienstverlening rijdt vandaag één op de drie treinen en kunnen pendelaars mits een beetje geduld toch rekenen op hun trein.”

Verhaert vroeg de minister eindelijk werk te maken van een duidelijke toekomstvisie voor de NMBS.

Verhaert: “De NMBS moet de concurrentie aangaan. In de toekomst waarschijnlijk met andere operatoren, maar in de eerste plaats met de auto en de bijbehorende files. Als de NMBS competitiever wil worden, heeft ze nood aan een gelijk speelveld. Aan dezelfde wapens als de concurrentie. Maar vandaag lijken we nog nergens te staan. De NMBS wurgt zichzelf. Als overheid moeien we ons met puur operationele zaken. Bijvoorbeeld burgemeesters die lobbyen voor het behoud van hun station, ook al stappen er maar 4 passagiers per dag op. Dat is niet bevorderlijk voor de wendbaarheid van het bedrijf. Wie loodst de NMBS de 21ste eeuw binnen? In een Europese, open en geliberaliseerde markt moet de reiziger centraal staan, anders stevent de NMBS af op een crash. Een Sabena 2.0. Het wordt tijd dat het personeelsstatuut, het aantal personeelsleden en de efficiëntie van de NMBS in lijn wordt gebracht met de Europese concurrenten. Anders zal de NMBS kapot gaan.”



Schrijf je in op onze nieuwsbrief InschrijvenSchrijf je in op onze nieuwsbrief