Chat with us, powered by LiveChat

Verhaert: “Laat reizigers zelf drukte melden op de trein via de NMBS-app.”

Verhaert: “Laat reizigers zelf drukte melden op de trein via de NMBS-app.”

Om het risico op overbezetting van de treinen te voorkomen stelt kamerlid Marianne Verhaert naar Nederlands voorbeeld een druktemelder in de NMBS-app voor. Dat is een systeem waarbij elke reiziger melding kan maken van grote drukte op de trein. “We moeten de trein veilig houden en de bezettingsgraad in het oog houden kan daarbij helpen. Reizigers maximaal spreiden is de opdracht en een slimme app kan daarbij een wereld van verschil maken.”

Nu we stilaan terugkeren naar het normale leven en meer en meer mensen weer gaan werken en toeristische verplaatsingen mogen maken, komt de NMBS voor een nieuwe uitdaging te staan. Hoe kunnen we de grote drukte op de trein vermijden? Want in normale tijden zien we een grote piek van treinreizigers in de spits. Tot 5 keer meer reizigers tussen 7 en 8 uur dan tussen 10 en 11 uur, met in de spits vaak overvolle treinen tot gevolg. Daarom geldt momenteel nog het advies om zo veel mogelijk van thuis uit te werken en indien dit niet mogelijk is om het openbaar vervoer voor te behouden aan de mensen die dit echt nodig hebben. “De wagen gebruiken dus. Maar we weten wie eens in de wagen zit we deze er moeilijk uitkrijgen. Het promoten van het openbaar vervoer als duurzaam transportmiddel is dus een goede zaak. Het moet wel op een veilige en verantwoorde manier gebeuren”, vertelt Marianne Verhaert, kamerlid voor Open Vld.

Momenteel laat de NMBS zijn treinen met maximale samenstellingen rijden en rijdt men opnieuw de normale dienstverlening. “Maar of dit voldoende is eens het normale pendelgedrag terug op gang komt is maar de vraag. Ook de treinen naar toeristische bestemmingen vormen een achilleshiel nu meer mensen de vakantie in eigen land zullen doorbrengen en gestimuleerd worden om daarbij de trein te nemen. Het is cruciaal om reizigers maximaal te spreiden.” Uit een studie die de VUB uitvoerde viel op dat de meeste gebruikers het belangrijk vinden om de bezettingsgraad van het openbaar vervoer te kennen. Nog belangrijker dan het dragen van mondmaskers was het kennen van de bezettingsgraad van een trein. En daar bestaat vandaag nog geen meetsysteem voor.

Druktemeter

Daarom stelt het liberale Kamerlid een druktemeter in de NMBS routeplanner voor. Een systeem waar de reiziger zelf, via de app op de telefoon, makkelijk melding kan maken van de drukte op de trein. “Heel veel treinreizigers gebruiken de NMBS-app al om hun reisroute op te zoeken. De NMBS zou de app wat slimmer kunnen maken en niet enkel informatie geven maar ook nuttige informatie krijgen van de klant.”

Dergelijke systemen werken al goed in andere landen, zoals bij de NS in Nederland. Bovendien zijn de gegevens betrouwbaar door het grote aantal reizigers en is het een erg goedkoop systeem om op poten te zetten. Op basis van de drukte kan er een melding naar andere reizigers verstuurd worden die gebruik willen maken van die trein. Zo kunnen zij hun treinreis uitstellen nog vooraleer ze aan het station staan. De NMBS kan de data ook gebruiken om bijkomende maatregelen te nemen om de drukte te vermijden door de capaciteit te verhogen of het inleggen van een extra trein op piekuren. Daarnaast biedt het ook een commerciële insteek voor de NMBS, door meer vraaggestuurd openbaar vervoer in te richten. “Nu rijden veel treinen leeg rond omdat men niet weet op welke treinen het druk is. Door het gebruik van data kan men de capaciteit inzetten daar waar deze net nodig is. De digitalisering heeft een enorme potentie voor de NMBS.”, besluit Marianne Verhaert.



Schrijf je in op onze nieuwsbrief InschrijvenSchrijf je in op onze nieuwsbrief