Verhaert: “Maak van de aanpak mensensmokkel een prioriteit”

Open Vld-Kamerlid Marianne Verhaert vreest dat de nakende Brexit een aanzuigeffect zal creëren voor nog meer mensen die in handen vallen van mensensmokkelaars om het Verenigd Koninkrijk te bereiken. “We moeten dringend een prioriteit maken van de aanpak van mensensmokkelaars”, aldus Verhaert.

Gisteren zijn 39 lichamen aangetroffen in de oplegger van een vrachtwagen die op een industrieterrein in het plaatsje Grays stond, in het Zuid-Engelse graafschap Essex. De lichamen lagen in een oplegger met koelwagen, een zogenoemde koeltrailer. Vandaag heerst er nog veel onduidelijkheid over de precieze omstandigheden. Een onderzoek moet daarover meer duidelijkheid brengen in de komende dagen.

Verhaert: “Alles wijst er op dat we te maken hebben met een heel erg professionele misdaadorganisatie die de mensen al voor de verzegeling, en dus buiten het havengebied, in de koelcontainer stopte. Vorig jaar kondigde de regering bij monde van toenmalige Ministers Jambon en Francken een 11-puntenplan aan in de strijd tegen transmigranten. Er zou nauwer samengewerkt worden met het Verenigd Koninkrijk: operationele steun van politie zou versterkt worden. Daarnaast zou de haven van Zeebrugge ook beter beveiligd worden. Een jaar na dit plan dringt een evaluatie zich op: waren de maatregelen voldoende en moeten de controles niet opgevoerd worden nu de Brexit voor de deur staat?”

Verhaert denkt concreet aan een nauwere samenwerking met het Verenigd Koninkrijk, een totaalaanpak voor de aanpak van mensenhandel en – smokkel, een betere beveiliging van de snelwegparkings, intensieve controles langs de autosnelwegen.

Verhaert: “We moeten samenwerken met andere landen om het fenomeen van de transmigranten het hoofd te bieden. Inklimmen van vrachtwagens strafbaar maken kan een goeie eerste stap zijn en kan zorgen voor een ontradend effect, maar is niet dé oplossing om de problematiek aan te pakken. Eenvoudige oplossingen zijn hier niet voor handen. Het dient op internationaal niveau aangepakt te worden. Ook op nationaal vlak moeten we samenwerken, lokale en federale besturen, om de problematiek het hoofd te bieden. Heel de keten moet samenwerken: van politie tot gerecht.”