Verhaert: “Verantwoordelijkheid bij handelaars én shoppers bij versoepeling”

Veel mensen kijken in spanning uit naar morgen, naar de persconferentie waarin de beslissingen van het overlegcomité worden aangekondigd.Het belang van evaluatie van de bestaande maatregelen is essentieel. De strenge maatregelen hebben hun effect, maar de druk in de ziekenhuizen blijft nog steeds hoog. Tegelijk moeten we beseffen dit voor lokale handelaars een zeer moeilijke periode is. Het water staat hen aan de lippen en ze hebben nood aan perspectief. Niet alleen op financieel vlak, maar ook op mentaal vlak is dit zeer zwaar”, stelt Marianne Verhaert (Open Vld) in de plenaire zitting.

Op dit moment zijn veel handelaars van niet-essentiële winkels verplicht een tweede maal te sluiten tijdens deze coronaperiode. Als we kijken hoe handelaars zich na de eerste sluitingsperiode hadden voorbereid met handgel, speciale routes in de winkel en al het nodige om zo veel afstand als mogelijk te bewaren, enzovoort. “Zij hebben in het verleden al een enorme verantwoordelijkheidszin aan de dag gelegd. Hopelijk laten de cijfers het dan ook toe om eventueel een versoepeling voor de kleinhandel toe te staan”, stelt Verhaert.

Daarom benadrukt Verhaert het belang van duidelijke richtlijnen, zowel voor de lokale middenstand als voor de lokale besturen. “Ik vraag niet alleen aandacht te hebben voor de roep van de ondernemers, ik vraag ook de nodige aandacht voor het gebeuren rondom het winkelen op zich. We moeten echt vermijden dat de winkelstraten overrompeld worden en we moeten aan crowd control doen. Het laatste wat we willen, is beelden van een overvolle Meir of Nieuwstraat”, stelt Verhaert.

In zijn antwoord wees premier De Croo erop dat dit nog een lange weg is. Hij wijst er ook op dat de regering niet blind is voor de zware periode voor onze middenstand, onze kmo’s en onze handelaars. “Het is goed dat de regering de veiligheid voorop stelt. Ik reken op de verantwoordelijkheidszin van de shoppers”, besluit Verhaert.