Verhelst: “Verlenging solden goede zaak voor handelaar én consument”

De commissie Economie heeft zonet beslist dat de soldenperiode dit jaar tot midden februari mag duren. “Deze uitzonderlijke beslissing komt er doordat de nood op de terrein erg hoog is. Veel winkels zitten nog met een grote stock. Daarom is deze verlenging een goede zaak. Dit zal ervoor zorgen dat er meer gespreid gewinkeld wordt. En op deze manier krijgen ook de studenten na een intense examenperiode ook de verdiende kans een koopje te doen”, stelt liberaal Kamerlid Kathleen Verhelst.

In de zomer stelden we met een gestemd Open VLD wetsvoorstel de solden even uit. Nu, doordat de winkels in november enkele weken de deuren moesten sluiten door de coronamaatregelen, zitten vele zaken opnieuw met een grote stock. Vele collecties in bijvoorbeeld kledingwinkels zijn aangekocht toen er nog geen sprake was van die maatregelen. “We kregen veel meldingen van winkeliers die nog met enorme hoeveelheden stock zaten. Door de soldenperiode te verlengen met twee weken, krijgen ze meer kans dit enigszins weg te werken”, legt Verhelst uit. Daarnaast benadrukt ze evenwel dat dit een uitzonderingsmaatregel is en dus enkel eenmalig zal gelden.

Positief advies

Ook de Hoge Raad voor Zelfstandigen en KMO’s reageert goed op het voorstel van coalitiepartner MR. “Het is ook goed dat zelfstandigenorganisatie als Unizo en Mode-Unie deze verlenging positief onthalen. Zeker in deze moeilijke periode voor vele ondernemers, is zo’n signaal belangrijk”, stelt Verhelst.

Staatssecretaris van Consumentenzaken Eva De Bleeker (Open Vld): “Het verlengen van de solden is niet alleen een goede zaak voor de vele handelaars maar ook voor consumenten. Zij kunnen nu nog langer genieten van interessante kortingen en dat op een veilige manier. Door de solden te verlengen kan de drukte in winkelstraten meer gespreid worden.”