Vincent Van Quickenborne: “Pensioenen voor de middenklasse kunnen weer écht stijgen”

Van Quickenborne feliciteerde de regering met de reeds genomen stappen in verband met de pensioenen. De pensioenleeftijd wordt op termijn verhoogd naar 67 jaar. Er is een realistische rendementsgarantie voor de tweede pijler ingevoerd. Gepensioneerden mogen meer bijverdienen bovenop het pensioen.

Het nieuwe voorstel van de pensioenminister betekent een aanpassing van de loonplafonds zodat het verschil tussen het minimum- en maximumpensioen zal toenemen. Dit opent perspectieven voor een hoger pensioen. De Open-Vld politicus is enthousiast: “Het is de eerste keer in twintig jaar dat de hardwerkende middenklasse ook haar pensioenen zal zien verhogen”.

Van Quickenborne stelt zich echter vragen bij de houding van de vakbonden tegenover de geplande hervorming: “De vakbonden waren al aan het manifesteren. Ze beweren dat dit voorstel ten koste zal gaan van de mensen met een bescheiden pensioen. Niets is minder waar. Het maximumpensioen is 1.670 euro netto. Dat kan geen ‘hoog pensioen’ worden genoemd. Door het pensioenplafond te hervormen, moedigen we mensen aan om te werken en aan de slag te blijven.”