Vlaams Parlement geeft Vlaamse Regering meer ruimte om testbeleid bij te sturen

Vandaag keurt het Vlaams Parlement op voorstel van de meerderheidspartijen CD&V,
N-VA en Open Vld het kader goed waarbinnen de Vlaamse Regering het testbeleid kan organiseren. Het decreet bepaalt onder meer wanneer en waar mensen zich moeten laten testen. “We geven de Vlaamse Regering zo meer slagkracht om de teststrategie efficiënt te organiseren”, zeggen de indieners Katrien Schryvers (CD&V), Lorin Parys (N-VA) en Freya Saeys (Open Vld).

In mei 2020 keurde het Vlaams Parlement een decreet goed dat het contactonderzoek mogelijk maakt. De einddatum van dit decreet werd bepaald op 31 december 2021. “Jammer genoeg zien we vandaag dat de pandemie met een vierde en mogelijk vijfde golf nog niet beëindigd is. Daarom maken we het mogelijk dat ook na nieuwjaar het contactonderzoek kan verdergezet worden en wel tot uiterlijk 31 december 2022. Als de pandemie het toelaat, kan de Vlaamse Regering beslissen om dit al vroeger stop te zetten”, legt Vlaams Parlementslid Katrien Schryvers (CD&V) uit. “Daarnaast geven we de Vlaamse Regering meer ruimte en slagkracht om een efficiënte teststrategie uit te werken en daardoor korter op de bal te spelen.”

“In het eerdere decreet bepaalden wij dat mensen met een hoogrisicocontact of die uit een hoogrisicozone komen zich onmiddellijk moeten laten testen. Door nu de Vlaamse Regering te laten beslissen wanneer mensen getest moeten worden, kunnen we flexibeler zijn. Zo moeten we onze teststrategie aanpassen aan geneesmiddelen zoals Paxlovid. Die zijn effectief tegen corona maar moeten in de eerste vijf dagen van de symptomen worden toegediend. Dus moeten we zeker zijn dat de testresultaten snel genoeg beschikbaar zijn”, vult Vlaams Parlementslid Lorin Parys (N-VA) aan.

“Tot slot spelen we ook in op de mogelijkheid dat binnen afzienbare tijd apothekers meer ingezet kunnen worden in de teststrategie. Momenteel nemen zij enkel snelle antigeentesten af. Door nu al te voorzien dat mensen die een hoogrisicocontact hebben gehad dan ook bij een apotheker aan hun testverplichting kunnen voldoen, anticiperen we op een mogelijke uitbreiding van de teststrategie”, besluit Vlaams Parlementslid Freya Saeys (Open Vld).