Vlaams Parlement vraagt Iran om onvoorwaardelijke vrijlating professor Ahmadreza Djalali

De Iraans-Zweedse professor Ahmadreza Djalali zit al vier jaar en in slechte omstandigheden vast in een Iraanse gevangenis, waar hij wacht op de uitvoering van de doodstraf. Djalali, die werkte aan de VUB in Brussel, werd in Iran zonder eerlijk proces veroordeeld voor spionage. Daarom dienen CD&V, N-VA, Open Vld, Groen en sp.a een resolutie in in het Vlaams Parlement om de onvoorwaardelijke vrijlating van professor Djalali te eisen.

Sinds 2016 zit de Zweedse professor met Iraanse roots Ahmadreza Djalali in slechte omstandigheden vast in een Iraanse gevangenis. De academicus, die ook als gastdocent aan de VUB werkzaam is, is ter dood veroordeeld na onbewezen beschuldiging van spionage voor de Israëlische overheid. Alle Iraanse rechtsmiddelen zijn uitgeput. Momenteel wacht Djalali op de uitvoering van de doodstraf. Omwille van de slechte hygiënische omstandigheden in de Iraanse gevangenissen en de COVID 19-pandemie verleenden de Iraanse autoriteiten al gratie aan 1000 gevangenen. Professor Djalali kwam hier echter niet voor in aanmerking, ondanks zijn precaire gezondheid.

Internationale druk

“Doordat alle Iraanse rechtsmiddelen zijn uitgeput, en Djalali niet in aanmerking komt voor de verleende gratie in kader van de coronamaatregelen in de gevangenis, lijkt het erop dat buiten internationale druk niets de Iraanse autoriteiten nog verhindert om de executie uit te voeren. Daarom wil het Vlaams Parlement met deze nieuwe resolutie opnieuw de internationale druk opvoeren om professor Djalali onvoorwaardelijk vrij te laten of de kans te geven op een nieuw, eerlijk proces”, licht Vlaams Parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V) toe. “Professor Djalali was gastdocent aan de VUB. Vlaanderen moet internationaal, samen met Zweden, het voortouw blijven nemen.”

“Met deze resolutie vragen we niet alleen aandacht voor de precaire situatie van professor Djalali, we vragen de Vlaamse Regering ook om in al haar contacten met de Iraanse overheid het respect voor de mensenrechten op de agenda te zetten, waaronder een onmiddellijk moratorium op de doodstraf”, zegt Karl Vanlouwe (N-VA).

“Met deze resolutie geven we vanuit het Vlaams Parlement een sterk signaal. Grove schendingen van de universele mensenrechten kunnen en mogen we niet toelaten. Nu niet en in de toekomst ook niet. Vanuit onze liberale principes veroordelen we dan ook krachtdadig wat er nu gebeurt in Iran. We pleiten voor de opschorting van de doodstraf en ijveren voor een eerlijke rechtsgang”, benadrukt Vlaams Parlementslid Emmily Talpe (Open Vld).