Vlaams Parlementslid Bart Van Hulle stelt lokale bedrijfsbelastingen in vraag

Bart Van Hulle

Vlaams Parlementslid Bart Van Hulle stelt lokale bedrijfsbelastingen in vraag

Op het moment dat  lokale bedrijven door de coronacrisis zware klappen krijgen, vraagt Bart Van Hulle aan gemeentelijke en provinciale besturen om te bekijken of zij hun bedrijfsbelastingen kunnen afschaffen. Als burgemeester van Maldegem voerde Van Hulle deze maatregel reeds door. “Ondernemers-zaakvoerders betalen al belastingen via de personenbelasting. Om hen nog eens te belasten met een bedrijfsbelasting is dubbelop”, luidt de visie van Vlaams Parlementslid Van Hulle.

“Tijdens deze coronacrisis wordt er opgeroepen om lokaal te kopen en onze ondernemers te ondersteunen. Naast de tewerkstelling die ze creëren, kunnen we dankzij hen om de hoek een lekker brood kopen of gezellig in de buurt met familie iets gaan eten. Kortom, ze zorgen voor dynamiek en gemeenschapsgevoel in onze gemeenten en steden. Ze zijn van onschatbare waarde”, aldus Open Vld-parlementslid Van Hulle. “Dan ga je lokale slagers, krantenwinkels, frituren toch niet extra belasten?”

Daarom doet Bart Van Hulle een beroep op de autonomie van de Vlaamse gemeenten en provincies om hun bedrijfsbelastingen af te schaffen: “Het is het ideale moment voor deze maatregel. De bedrijfsbelastingen worden in gemeenten, steden en provincies meestal in december gestemd.”

De verschillende soorten gemeentelijke bedrijfsbelastingen in Vlaanderen bedragen samen 235 miljoen euro. Van de 300 Vlaamse gemeenten hebben 294 gemeenten een of andere vorm van bedrijfsbelasting. Hiervan hebben, bijvoorbeeld, 45 gemeenten een algemene bedrijfsbelasting en 75 gemeenten een belasting op drijfkracht. Daarbovenop betalen bedrijven ook provinciale bedrijfsbelastingen. Deze zijn goed voor maar liefst 110 miljoen euro.

Bart Van Hulle is niet aan zijn proefstuk toe als het gaat over gemeentelijke algemene bedrijfsbelasting. In 2014 kondigde het voormalige gemeentebestuur van Maldegem een nieuwe belasting op economische bedrijvigheid (algemene bedrijfsbelasting) aan. Datzelfde jaar stapte Bart Van Hulle – toen nog oppositielid – naar de Raad van State om de kersverse belasting aan te vechten. In 2017 kreeg hij gelijk van de Raad van State. Deze oordeelde dat de belasting in Maldegem in strijd was met het gelijkheidsbeginsel. De belasting werd vernietigd en terugbetaald aan de bedrijven.

“De argumenten van de Raad van State voor het aanslagjaar 2014 waren ook van toepassing op de belastingreglementen van de daaropvolgende aanslagjaren. De belasting die toen door 2.300 bedrijven werd betaald, is dus ten onrechte op de rekening van de gemeente Maldegem gekomen”, legt burgemeester Van Hulle uit. “Het ging hier over een som van ongeveer 400.000 euro per jaar, en dus betaalden wij 1.200.000 euro terug aan onze bedrijven.”