Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde: “Internetgiganten als Google, Twitter en Facebook moeten veel meer doen om complottheorieën over 5G te weren”

De vloed aan fake news op sociale media over de link tussen 5G en COVID-19 begint zorgwekkende vormen aan te nemen, zegt Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld). Hij roept sociale mediagiganten als Facebook, Twitter en Google op om de verspreiding van desinformatie en complottheorieën over 5G feller tegen te gaan. “Op een moment dat desinformatie over de coronacrisis bestrijden zo cruciaal is, moeten zij hun rol opnemen”, zegt Vande Reyde.

In Pelt, in de provincie Limburg, is zaterdagavond voor de eerste keer ooit een Vlaamse zendmast in brand gestoken. De zendmast zelf bevatte geen 5G-antennes. Hoogstwaarschijnlijk houdt de aanval echter wel verband met de opstoot aan complotberichten over de zogezegde link tussen COVID-19 en 5G. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk werden daardoor al eerder brandstichtingen gedaan.

“Techbedrijven als Google, dat ook eigenaar van YouTube is, Twitter en Facebook moeten veel meer doen om de verspreiding van complottheorieën tegen te gaan”, zegt Open Vld-parlementslid Maurits Vande Reyde. “In Facebookgroepen als ‘Wij willen geen 5G’, worden er foto’s geplaatst van de plekken waar 5G-zendmasten staan; een vrijgeleide voor criminele acties. Op YouTube zijn er knotsgekke video’s van Nederlandstalige complotdenkers over de zogezegde link tussen 5G en COVID-19, die al miljoenen keren bekeken werden. Ondanks een recente aflevering van het populaire Nederlandse programma ‘Zondag met Lubach’ hierover, staan die video’s vandaag nog steeds online. Dit terwijl er een reële dreiging van deze groepen uitgaat. Dat kan echt niet.”

Nu is de complothype over 5G ook overgewaaid naar Vlaanderen. “Op een moment dat desinformatie over de coronacrisis bestrijden zo cruciaal is, moeten sociale mediagiganten hun rol opnemen en meer doen om deze verspreiding van complottheorieën in te dijken”, aldus Vande Reyde.

In België heeft het OCAD, het orgaan dat de terreurdreiging in de gaten houdt, intussen ook een dreigingsanalyse gemaakt inzake aanvallen op 5G. Daarnaast kondigde Proximus al aan dat het de ontwikkeling van 5G in sommige gemeenten zal vertragen uit vrees voor nieuwe aanvallen. “Dat is ongelofelijk jammer. 5G zal net cruciaal zijn voor onze economische relance. We hebben nu al een zeer grote achterstand op andere landen in de uitrol ervan. Het kan toch niet dat we onze economische welvaart gaan opgeven voor complotcriminelen? Ik roep sociale mediagiganten dan ook op om mee de strijd aan te gaan”, besluit Vande Reyde.