Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde wil grote infocampagne over 5G: “We dreigen het Bokrijk van de wereld te worden”

Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde pleit voor een grootschalige informatiecampagne door telecombedrijven en de overheid over 5G, de nieuwe standaard voor supersnel mobiel internet. Hij deed dit voorstel eerder al in het Vlaams Parlement. Een campagne met objectieve informatie is volgens de volksvertegenwoordiger dringend nodig om de wildgroei aan complotverhalen te bestrijden: “De Vlaamse overheid lanceerde wel al informatiecampagnes over je datingleven, gezond eten en het verfraaien van je tuin, maar nog niet over de uitrol van de belangrijkste technologie sinds het internet. Dat moet dringend beter.”

Open Vld-parlementslid Vande Reyde lanceert zijn voorstel naar aanleiding van een aantal filmpjes en posts op sociale media met fakenews over 5G. Die worden massaal bekeken en gedeeld. Op Facebook verscheen vorige week nog een foto van de gewonde Yasmine Pierards, een 23-jarige Belgische die in 2018 deelnam aan het programma Temptation Island. Volgens de berichten op sociale media zou ze ‘Mary’ heten en overleden zijn aan de effecten van 5G.

Actiegroepen als ‘Stop 5G’ roepen mensen al langer op om protesten te organiseren tegen 5G. 12 gemeenten in Wallonië en één in Vlaanderen hebben zich intussen al uitgeroepen tot ‘5G-vrije gemeente’. De partijen Groen en Ecolo riepen in de Kamer op om tijdelijke licenties stop te zetten. Het blijft echter niet bij vreedzame acties. Eind april staken vandalen een zendmast in Pelt in brand. Achteraf werd duidelijk dat dit geen 5G-mast was.

Volgens Vande Reyde is er dringend nood aan een tegenoffensief: “In het begin leek de anti-5G beweging nog onschuldig, maar sinds de corona-uitbraak is de hoeveelheid fake news over 5G geëxplodeerd. De link met 5G als oorzaak van Covid-19 is daarbij nooit ver weg. Het is hallucinant te zien hoe zelfs politieke partijen en lokale besturen zich erbij aansluiten. 5G is enorm belangrijk voor de toekomst van onze economie. We lopen in Vlaanderen al enorm achter met de uitrol. Als dit zo blijft duren, dreigen we het Bokrijk van de wereld te worden.”

Vande Reyde betreurt het ontbreken van een tegenoffensief tegen het fake news: “Het is gek dat de Vlaamse overheid en de operatoren nog geen grootschalige infocampagne begonnen zijn over dit onderwerp. Over thema’s met veel minder maatschappelijk belang zijn die campagnes er wel. Telecomoperatoren, kennisinstellingen en de Vlaamse overheid moeten dringend de handen in mekaar slaan. Lokale besturen en het brede publiek moeten het belang alsook de impact van 5G leren kennen. Dat zal helaas niet vanzelf gaan.”

De uitrol van een echte 5G is in Vlaanderen nog niet van start gegaan. Wel hebben enkele operatoren daarvoor onlangs tijdelijke licenties gekregen. Op sommige bedrijven- en havensites zijn er ook al beperkte 5G-toepassingen. Operator Proximus heeft op 1 april ook een ‘5G light’-aanbod gelanceerd. Dat laatste is echter geen echte 5G – het heeft niet de extreem hoge snelheden en er moeten geen extra antennes voor geplaatst worden – maar zorgde toch voor heel wat onrust. Lokale besturen werden bestookt met protestbrieven. Proximus zag zich genoodzaakt zijn aanbod in sommige gemeenten te stoppen.