Van Volcem: “We mogen de aankoop van elektrische bussen niet uitstellen. De stadscentra moeten in 2025 emissievrij worden bediend.”

De Raad van Bestuur van De Lijn besliste onlangs om de aanbestedingsprocedure voor de aankoop van 970 elektrische bussen stop te zetten, omwille van redenen ‘van zowel technische, operationele, financiële als strategische aard’. Deze elektrische bussen zijn echter noodzakelijk om de ambitie in het Vlaams Regeerakkoord te realiseren om de stadskernen vanaf 2025 emissievrij te bedienen. Parlementslid Mercedes Van Volcem (Open Vld) ondervroeg minister van Mobiliteit Lydia Peeters hierover in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken.

Vlaams minister Lydia Peeters stelde vandaag in de commissie dat ook zij verbaasd was door de beslissing van de Raad van Bestuur van De Lijn. Bij de opmaak van het bestek voor de aankoop van 970 elektrische bussen zou blijkbaar duidelijk geworden zijn dat er aanpassingen noodzakelijk zijn. Dit onder andere als gevolg van de nieuwe ontwikkelingen inzake batterijtechnologie. Zo zouden nieuwere bustypes een volledige dienst autonoom elektrisch kunnen rijden, zonder de noodzaak om onderweg een of meerdere keren opnieuw op te laden. Uiteraard heeft dit een enorme impact op de noodzakelijke laadinfrastructuur én de bijhorende investeringen. De minister benadrukte in haar antwoord wel dat ook met deze nieuwe procedure de nodige elektrische bussen vanaf 2023 beschikbaar zullen zijn om de doelstelling tegen 2025 desalniettemin te behalen.

Mercedes Van Volcem, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, riep de minister en de Raad van Bestuur van De Lijn op om samen volop de sprong vooruit te maken in de richting van elektrische technologie. “Het betere is de vijand van het goede. Ik hoop dat De Lijn dat ook beseft. Op een bepaald moment moeten we durven ‘springen’. Er zullen altijd nieuwere en/of innovatievere technologieën in ontwikkeling zijn. Wanneer we steeds die logica volgen, kan er nooit een bestelling geplaatst worden en zetten we nooit stappen vooruit. Dat is nochtans wat onze steden vragen: propere bussen in hun stadskernen. Laten we hen dat ook zo snel mogelijk geven.”