Vlaamse overheid mogelijk sterk gedupeerd bij miljoenencontracten aan 3 grote beveiligingsfirma’s

De Vlaamse overheid heeft sinds 2016 in totaal 15 miljoen euro besteed aan contracten bij beveiligingsfirma’s G4S, Securitas en Seris. Naar deze bedrijven loopt momenteel echter een grootschalig onderzoek wegens onwettelijke prijsafspraken. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld) heeft opgevraagd bij minister-president Jan Jambon. Vlaanderen heeft daardoor, net als de federale overheid, mogelijk systematisch te veel betaald voor deze contracten. Vande Reyde vraagt de Vlaamse Regering om zich aan te sluiten als belanghebbende partij bij de onderzoeken die nu lopen naar het misbruik. Momenteel worden deze gevoerd door de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA), het Amerikaanse ministerie van Justitie en het Brusselse parket.

De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) startte als eerste een onderzoek naar prijsafspraken tussen de drie grootste spelers in de beveiligingssector: G4S, Securitas en Seris. De directe aanleiding daarvoor vormde de aanbesteding en toewijzing van bewakingscontracten voor kazernes van Defensie. Er is een sterk vermoeden dat de grote drie door deze prijsafspraken jarenlang de prijzen kunstmatig hoog hebben gehouden. Het onderzoek van het BMA ging bij het begin van de coronacrisis van start en loopt minstens een jaar. Ondertussen raakte al bekend dat verschillende toplui van de drie firma’s de wacht zijn aangezet. Sinds april buigen ook het Amerikaanse ministerie van Justitie en het Brusselse parket zich over deze zaak.

Uit de cijfers die Open Vld-parlementslid Maurits Vande Reyde opvroeg blijkt dat ook de Vlaamse overheid mogelijk sterk gedupeerd is. Jaarlijks geeft het immers gemiddeld 3 miljoen euro uit aan de drie betrokken firma’s, goed voor 15 miljoen euro op vijf jaar tijd. Het gaat om de bewaking van kantoorgebouwen en grote sites van verschillende overheidsdiensten. De meeste van deze uitgaven gebeuren binnen grote raamcontracten.

“Vlaanderen moet zich daarom zo snel mogelijk als betrokken partij melden bij de drie onderzoeken die momenteel lopen. De conclusies moeten uiteraard worden afgewacht, maar indien de prijsafspraken worden bevestigd, zou dat betekenen dat de Vlaamse overheid de voorbije jaren wellicht miljoenen te veel heeft betaald voor de beveiligingsdiensten van G4S, Securitas en Seris. De kans dat Vlaanderen sterk gedupeerd is, is reëel”, aldus Vande Reyde.