Vlaamse Regering gaat KMO-portefeuille nog gerichter inzetten

Vlaams minister van Economie Hilde Crevits wil de KMO-portefeuille nog gerichter inzetten en ook selectiever zijn in de gesubsidieerde organisaties. Dat kondigde ze in de commissie Economie aan. De minister gaf de administratie ook de opdracht om de organisatie De Levensschool te bekijken. Vlaams Parlementsleden Maurits Vande Reyde en Tom Ongena (beiden Open Vld) kaartten twee weken geleden aan dat deze organisatie fake news en complottheorieën over COVID-19 verspreidde. Ze vroegen toen een onmiddellijke stopzetting van hun subsidies. “Onze fractie is zeer tevreden met het voornemen om de steun nog meer te richten op zaken die KMO’s écht helpen in hun professionalisering. Dat is al vele jaren de vraag van Open Vld”, zeggen Vande Reyde en Ongena.

Via de subsidies van de Vlaamse overheid kunnen bedrijven een deel van hun opleidingskost terugkrijgen. Op 18 juni 2020 verscheen een ministerieel besluit met daarin alle opleidingen die niet langer gesubsidieerd zullen worden, zoals meridianenleer en hypnotiseur. De Vlaamse Regering zal nu, zoals ook opgenomen in het regeerakkoord, samen met de administratie bekijken hoe de
KMO-portefeuille nog selectiever gemaakt kan worden. Dat kondigde minister Crevits vandaag aan.

Uit cijfers die Open Vld-parlementslid Maurits Vande Reyde opvroeg blijkt dat in 2019 slechts 7 miljoen euro van de KMO-portefeuille werd uitbetaald voor IT-gerelateerde thema’s. Dit op een totaal van 74 miljoen euro aan toegekende steun. “Gezien het belang van dit thema is dit vrij beperkt. Tegelijkertijd worden er opleidingen gesubsidieerd voor bijvoorbeeld persoonlijk welzijn. Hoe belangrijk dat ook mag zijn, het is niet de primaire doelstelling van de KMO-portefeuille.”

“In totaal ging slechts 14% van de steun in 2020 naar opleidingen en advies rond digitalisering. De minister kondigt nu aan om te bekijken hoe dit aandeel verder verhoogd kan worden. Dat stemt onze fractie enorm tevreden. De liberale partij wijst al vele jaren op het belang hiervan”, aldus Open
Vld-volksvertegenwoordiger Tom Ongena.

Minister Crevits gaf de administratie ook de opdracht om de organisatie De Levensschool te bekijken. “Een goed signaal”, volgens de parlementsleden. “Zo zorgen we ervoor dat dubieuze zaken verdwijnen.” Zij kaartten de uitspraken van De Levensschool in het magazine BioGezond eerder al aan. Gelukkig blijkt de budgettaire impact van hun subsidiëring dit jaar beperkt. In 2020 ging het over vier opleidingen en 1.800 euro aan subsidies voor KMO’s die bij hen een opleiding volgden.

In totaal moet er deze legislatuur 23 miljoen euro op de KMO-portefeuille worden bespaard. “De
KMO-portefeuille is een laagdrempelig instrument met weinig administratieve lasten voor bedrijven. Dat moeten we behouden. De enige manier waarop we beide doelstellingen kunnen verzoenen: zowel besparen als de goede aspecten van het instrument vrijwaren, is door de steun nog verder toe te spitsen op zaken die écht bedrijfseconomisch relevant zijn. Overheidssteun overal inzetten haalt niks uit en kost handenvol geld. We moeten gericht te werk gaan, daar waar het een verschil maakt voor onze bedrijven”, besluiten de volksvertegenwoordigers.