Vlaamse economische subsidies op hoogste peil ooit. Maurits Vande Reyde (Open Vld): “Zet subsidies om in algemene lastenverlaging”

De Vlaamse overheid keerde in 2020 een recordbedrag van 402 miljoen euro subsidies aan bedrijven uit. De steunmaatregelen tijdens de coronacrisis zijn niet opgenomen in dit bedrag. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld) in kaart bracht. Tegenover 2016 is dat een stijging van honderd miljoen euro per jaar. Op vijf jaar tijd zijn er in totaal 1,7 miljard euro subsidies naar bedrijven gegaan. Vooral de innovatiesteun is in die periode sterk gestegen: van 171 miljoen euro naar 297 miljoen euro.

16 procent van de totale steun ging naar slechts 25 bedrijven. Voor innovatiesteun is die concentratie nog sterker. Daar ging de voorbije vijf jaar bijna een kwart (24 procent) naar de top 25 bedrijven.

Volgens Open Vld-parlementslid Maurits Vande Reyde kunnen de subsidies efficiënter en effectiever: “Economie is de bron van al onze welvaart. Uiteraard moet die ondersteund worden. De vraag is of dat met de huidige grote massa aan subsidies voor bedrijven en tussenorganisaties het meest effectief gebeurt. De concentratie bij enkele bedrijven is nog steeds groot. KMO’s vragen doorgaans niet naar subsidies, wel naar lage lasten en een efficiënte overheid. We zouden daar in het parlement een zeer fundamenteel debat en stemming over moeten houden. De Vlaamse Brede Heroverweging (een soort van kerntakendebat) is daar de ideale gelegenheid voor.”

Vande Reyde pleit ervoor om het economisch relancecomité te volgen in zijn advies om de economische steun om te zetten in een algemene lastenverlaging voor alle bedrijven en investeringen in basisinfrastructuur en digitalisering. Hij mikt daarbij op homogene bevoegdheden: “Momenteel kunnen we als Vlaanderen wel veel geld uitgeven op vlak van economie. Het ontbreekt ons echter aan bevoegdheden over cruciale economische hendels, zoals de vennootschapsbelasting. Dat wekt de
“ver-subsidiering” van het economisch beleid in de hand. Je moet al heel creatief zijn om er een algemene lastenverlaging mee in gang te steken. Het risico dat je daarmee nieuwe ongelijkheid schept, is groot. Uniforme bevoegdheden op vlak van economie zijn daarom bijna onmisbaar.”

Totale economische steun voorbije vijf jaar:

Economische steunInnovatiesteunEindtotaal
2016€          137.938.377 €       171.806.804 €     309.745.181