Vlaanderen gaf 1,27 miljard euro coronapremies aan 151.737 ondernemingen

In totaal heeft de Vlaamse overheid de afgelopen maanden 1,27 miljard euro coronapremies uitgekeerd aan 151.737 ondernemingen. Dat blijkt uit definitieve cijfers die Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld) opvroeg. In de steden Antwerpen, Gent, Brugge, Hasselt en Kortrijk werden de meeste premies ontvangen. Daarnaast is er in heel Vlaanderen ook nog eens 207,5 miljoen euro in de vorm van leningen toegekend aan 393 bedrijven. Vande Reyde vindt deze steun nodig in de crisismaanden, maar pleit er tezelfdertijd voor om vanaf nu op te houden met Sinterklaaspolitiek.

De Vlaamse overheid heeft bij het uitbreken van de coronacrisis twee premies in het leven geroepen: de hinderpremie, voor wie zijn/haar zaak tijdelijk moest sluiten, en de compensatiepremie, een bedrag van 3.000 euro voor wie zijn/haar onderneming niet moest sluiten, maar wel grote hinder ondervond, zoals bijvoorbeeld freelancers.

In totaal zijn beide premies samen goed voor 1,27 miljard euro aan 151.737 ondernemingen, wat ongeveer neerkomt op 2 procent van de totale Vlaamse begroting. De hinderpremie is daarbij goed voor 1,13 miljard euro (aan 104.542 ondernemingen). De compensatiepremie bedraagt 141 miljoen euro (aan 47.195 ondernemingen).

In de provincie Antwerpen werden de meeste premies ontvangen (beide premies samengeteld), bijna evenveel als de som van de provincies Limburg en Vlaams-Brabant.

Ook in de ranglijst van gemeenten steekt de stad Antwerpen er ver bovenuit, met 11.690 goedgekeurde premies, goed voor ruim 104,4 miljoen euro. Dat is bijna dubbel zoveel als eerste achtervolger Gent, die strandt op 55,5 miljoen euro aan 6.619 ondernemingen.

Top 10 uitgekeerde bedragen aan premies:

Daarnaast heeft de Vlaamse overheid ook nog eens een bedrag van 207,5 miljoen euro uitgekeerd in de vorm van leningen aan 393 ondernemingen. Ook daar steekt de stad Antwerpen er met kop en schouders bovenuit, met 45,9 miljoen euro in de vorm van leningen voor 65 ondernemingen.

Top 10 uitgekeerde bedragen aan leningen:

Tenslotte zijn er ook nog waarborgen gegeven. Daarbij stelt de Vlaamse overheid zich garant voor het verkrijgen van een lening bij een bank. Gaat de onderneming toch failliet, moet de Vlaamse overheid de waarborg uitbetalen. Dit is dus geen directe steun, maar wel een bijkomend risico op de Vlaamse begroting. Voor 11 ondernemingen in heel Vlaanderen is een dergelijke coronawaarborg goedgekeurd, goed voor 57,7 miljoen euro aan gedekt bedrag. 11 andere dossiers, goed voor 246 miljoen, zijn nog in behandeling.

Volgens Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld) was deze steun nodig, maar moeten overheden zich nu hoeden voor Sinterklaaspolitiek. “De steun was nodig om kleine en grote ondernemers door deze crisis heen te loodsen. Denk maar aan winkels en cafés die de deuren lang moesten sluiten. Maar ook allerlei andere sectoren werden getroffen. Het is goed dat de steun er was en dat ze ook snel is uitgekeerd. Zo bleef onze economie overeind.”

“Tezelfdertijd mogen we niet blind zijn voor de gevolgen. 1,27 miljard euro aan premies is een gigantisch groot bedrag. Daarmee zou je bijvoorbeeld de wachtlijsten voor personen met een beperking nagenoeg helemaal kunnen wegwerken. Ook de waarborgen kunnen op termijn nog een bijkomend risico vormen voor de Vlaamse begroting. Het is daarom echt nodig om nu op de centen te letten. Het geld moet gaan naar de dingen die écht belangrijk zijn voor de economische relance”, voegt het liberaal parlementslid toe.

Vande Reyde maakt zich grote zorgen over de uitgavenlawine die in de parlementen blijft aanhouden. “Elke week zie ik in de Kamer en het Vlaams Parlement de zotste voorstellen passeren voor nog meer uitgaven. Gratis treintickets, horecabonnen, extra pensioen voor bepaalde groepen, noem maar op. We moeten heel eerlijk zijn: dat gaan de mensen die nu werken, studeren en ondernemen uiteindelijk betalen. Ik roep mijn collega-parlementsleden dringend op om verantwoordelijkheid aan de dag te leggen. De cadeaus van de laatste weken helpen ons niks vooruit en kosten handenvol geld. Als we op deze weg verdergaan, komen we in het Zuid-Europese rijtje van begrotingslanden terecht. Dan blijft er geen cent meer over voor dingen als zorg en economische relance. Dat zou een historische zonde zijn.”