Vlaanderen gaf 2,52 miljard euro coronasteun aan 192.000 ondernemingen, 110 miljoen euro hiervan werd teruggevorderd

In totaal heeft de Vlaamse overheid de afgelopen jaren 2,52 miljard euro aan steun uitgekeerd aan 192.000 ondernemingen (582.197 steundossiers). Dat blijkt uit de cijfers die Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld) opvroeg over de Vlaamse coronasteunmaatregelen. Deze totale cijfers omvatten de hinder-, compensatie- en ondersteuningspremies alsook alle (Nieuwe) Vlaamse Beschermingsmechanismes en het Corona Globalisatie Mechanisme aan ondernemers. Volgens Vande Reyde is het een goede zaak dat het helikoptergeld uit de eerste golf is geëvolueerd richting ondersteuning voor bedrijven die het echt nodig hebben.

Het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) voerde 19.105 inspecties uit. Van de 2,52 miljard euro aan uitgekeerde steun werd er 110 miljoen euro (14.125 steundossiers) teruggevorderd wegens onterecht uitbetaald. 49 miljoen euro hiervan (8.718 steundossiers) werd op vandaag al terugbetaald aan de Vlaamse overheid. VLAIO hanteert sinds kort ook een nieuwe regeling om ondernemingen die frauderen en moedwillig steun aanvragen terwijl ze hier geen recht op hebben, te sanctioneren. Vandaag zijn twee bedrijven voor vijf jaar uitgesloten van alle mogelijke steunmaatregelen via VLAIO.

“We moeten hard blijven optreden tegen de minderheid van frauderende ondernemers, die moedwillig misbruik maken van de coronasteun”, zegt Vlaams Parlementslid Vande Reyde (Open Vld). “VLAIO heeft de afgelopen jaren het beste van zichzelf gegeven. Ondernemingen zijn snel ondersteund, maar ook gecontroleerd wanneer er vermoedens van onterechte uitbetaling waren. Recent verscheen er echter een audit van het Rekenhof over de coronasteun. Daarin staat dat de risicoanalyse op basis van BTW-aangiftes en bijkomende steekproeven resulteerde in tienduizenden risicovolle dossiers. Volgens het Rekenhof verdienen de nieuw aangeworven inspecteurs zichzelf meer dan terug, maar zal veel onterecht toegekende steun op basis van de huidige personeelscapaciteit wellicht niet teruggevorderd worden. We moeten dan ook nadenken over een extra versterking van de controlecapaciteit.”

De Vlaamse overheid heeft tijdens de zomer van 2020 het Vlaams Beschermingsmechanisme in het leven geroepen voor getroffen ondernemers. Ondernemingen die een omzetdaling van minstens 60 procent kunnen voorleggen tegenover dezelfde periode in 2019 of die verplicht gesloten zijn, kwamen hiervoor in aanmerking. Het volgde op de hinder- en compensatiepremies, die in de eerste golf
(maart-juni 2020) werden gegeven. Bij het Vlaams Beschermingsmechanisme wordt er meer in detail gekeken welk omzetverlies ondernemingen lijden. Deze steun is daarmee dus selectiever dan het zogenaamde ‘helikoptergeld’ uit de eerste golf.

Volgens Vande Reyde is het goed dat het helikoptergeld uit het voorjaar van 2020 is geëvolueerd richting ondersteuning voor bedrijven die het echt nodig hebben: “De steun uit de eerste golf was nodig en heeft groter economisch verlies (6,5 miljard euro) vermeden, zo toont een studie van de Technopolis Group en Vives over de VLAIO-steun ook aan. We kunnen er echter niet omheen dat daarbij sommige ondernemers heel erg veel steun kregen en anderen te weinig. Het Vlaams Beschermingsmechanisme kijkt naar de omzetdaling en is dus eerlijker. De steun blijft echter hard nodig, zeker in de zwaar getroffen sectoren. Voor veel ondernemers is het nog steeds een strijd om te overleven. We mogen hen niet in de steek laten.”