Zelfstandigen die getroffen zijn door het coronavirus krijgen extra financiële steun

Alle zelfstandigen die getroffen zijn door de maatregelen van het federale rampenplan zullen recht hebben op een sociale uitkering als extra steun om de eerste moeilijke maanden maart en april te overbruggen. Dat heeft de Commissie Sociale Zaken unaniem beslist. Open Vld-Fractieleider Egbert Lachaert reageert positief. “In deze bijzondere tijden is het alle hens aan dek. We mogen niet blind zijn voor de economische impact van het coronavirus. Daarom moeten we er alles aan doen om de ondernemers in ons land te beschermen”, aldus Lachaert.

De verschillende overheden hebben drastische maatregelen genomen om de volksgezondheid te beschermen en de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Deze maatregelen hebben een zware impact op vele zelfstandigen en ondernemers in zowat alle sectoren. Daarom treffen de federale en Vlaamse overheden een hele reeks steunmaatregelen om de zelfstandigen, ondernemers en hun personeel zo goed mogelijk te beschermen. De Commissie Sociale Zaken zette net het licht op groen voor een substantiële uitbreiding van het overbruggingsrecht. Alle zelfstandigen in sectoren die de impact voelen door de maatregelen van het federale rampenplan (o.a. horeca, culturele activiteiten, handelszaken die niet voor voeding bestemde producten verkopen) zullen recht hebben op dit overbruggingsrecht. Het gaat om een sociale uitkering van 1.291,69 euro (indien geen kinderlast) of 1.614,10 euro (indien kinderlast) per maand. Ook winkeliers die enkel in het weekend moeten sluiten, hebben recht op deze uitkering. Er geldt geen minimaal aantal dagen van onderbreking van de activiteit. Ook zelfstandigen die een restaurant uitbaten dat enkel nog meeneemmaaltijden verkoopt, hebben recht op de uitkering.

Lachaert: “Veel zelfstandigen beslissen nu ook zelf om de deuren te sluiten uit voorzorg tegen de verdere verspreiding van het coronavirus, ook al zijn ze daartoe niet verplicht. Van zodra deze zelfstandigen hun activiteit gedurende minstens 7 opeenvolgende kalenderdagen onderbreken, zullen ook zij recht hebben op het overbrugginsrecht, aan 100 % en eveneens voor de maanden maart en april.”

De maatregel is één van de 10 steunmaatregelen voor bedrijven en zelfstandigen na de uitbraak van Covid-19 die op vrijdag 6 maart werden beslist door het kernkabinet. De maatregel geldt voor alle onderbrekingen die plaatsvinden vanaf 1 maart 2020. De wet zal naar alle waarschijnlijkheid donderdag worden goedgekeurd door de voltallige plenaire vergadering en zal dan retroactief van toepassing zijn. De maatregel kan indien gewenst verlengd worden.