Zonder begeleidende maatregelen, geen invoering witte kassa

Volgende week stelt staatssecretaris voor Bestrijding van sociale fraude Bart Tommelein samen met staatssecretaris Elke Sleurs (Bestrijding van fiscale fraude) een nota aan de ministerraad voor met begeleidende maatregelen voor de invoering van de witte kassa’s in de horeca.

“Als de regering niet eerst bijkomende maatregelen neemt, kan de witte kassa niet worden ingevoerd”, stelt Tommelein. Hij wijst erop dat het regeerakkoord al begeleidende maatregelen voorziet, waaronder goedkopere overuren, versoepeling van studentenarbeid en meer flexibelere gelegenheidsarbeid via flexi-jobs, waarbij mensen die voltijds werken tegen een forfaitair RSZ-tarief van 25 procent kunnen bijklussen in de horeca.

Omdat er zes regeringsleden bevoegd zijn voor de invoering van de witte kassa, werken Tommelein en Sleurs aan een plan van aanpak met een timing, die volgende week aan de collega’s binnen de regering zal worden voorgelegd.

Bekijk de reactie van Bart Tommelein het VTM-nieuws via onze Facebookpagina, en herbeluister het interview in De Ochtend op Radio 1.